top of page

Movement without the ball

מי אחראי למסירת הכדור במשחקים כמו כדורגל, כדורסל או פוטבול? השחקן עם הכדור או השחקנים סביבו? ההנחה הרווחת היא שהשחקן המחזיק בכדור הוא זה שיחליט לאן הכדור יימסר. בטוחים בזה? בואו נבדוק. דמיינו לכם מצב ששחקן מוביל את הכדור ומחפש שחקנים פנויים במגרש. הוא מבצע תהליך של סריקה ויזואלית במטרה לקבל החלטה טובה, אבל שאר השחקנים מסביבו עומדים ולא יוצרים לו זוויות מסירה, כלומר אופציות מסירה. דמיינו עכשיו את הסיטואציה הזו, כאשר הפעם השחקנים שסביבו נעים בשטח ללא הרף ומייצרים לו אופציות למסירה.

נסו להיזכר כמה פעמים "צעקתם" על שחקן שהעיף את הכדור או איבד אותו, בלי לבחון בכלל האם היו לו אופציות מסירה כלשהן. במרבית הפעמים נאשים דווקא את השחקן שאיבד את הכדור ולא את השחקנים שסביבו, שעמדו במגרש ולא יצרו לו אופציות למסירה.

המסקנה – דווקא השחקנים ללא הכדור הם הקובעים את תנועת הכדור במגרש. התנועה ללא הכדור היא הגורם החשוב ביותר והמשפיע ביותר על היכולת לבצע רצף מסירות. קברניטי הכדורגל שלנו מחפשים ללא הרף (?) איך אפשר לשפר את הכדורגל הישראלי. אם התנועה ללא כדור לא תהפוך לחלק הכרחי בהכשרה שרוכשים השחקנים במחלקות הנוער, לכדורגל הישראלי יהיה קשה מאוד לעשות את קפיצת המדרגה המיוחלת.

אוקי, הבנו שהתנועה ללא הכדור היא המפתח להצלחה, ועכשיו בואו נחדד את הרזולוציה ונשים לב לגורמים המשפיעים על האפקטיביות של התנועה ללא כדור. הראשון שבהם הוא תזמון התנועה. במידה והשחקן יבצע את התנועה מוקדם מדי, הוא יצטרך לעצור ולחכות לכדור שיגיע אליו. שחקן התקפה שעומד ומחכה לכדור, מקל על השומר שלו ומאפשר לו למנוע ממנו את קבלת הכדור. במידה והשחקן יבצע את התנועה מאוחר מדי, גדולים הסיכויים שיחטפו לו את הכדור. ההבדלים בין תנועה נכונה לתנועה לא נכונה יכולים להיות הבדלים של חלקיק שנייה. השחקנים החכמים הם אלה שיודעים לאתר את שבריר השנייה הנכון בו עליהם לעשות את התנועה.

מרכיב נוסף בתנועה ללא הכדור הוא ההתמצאות במרחב. תנועה שתבוצע בתזמון הנכון, אך לא למקום הנכון, לא תיצור זווית מסירה ותהיה לא אפקטיבית. לפני ביצוע התנועה השחקן חייב "לקרוא" נכון את השטח, לזהות את המקום הפנוי במגרש שבו יוכל לקבל את הכדור ורק אז לבצע את התנועה בתזמון הנכון. שחקנים שיעקבו אחר הכדור במבטם כל הזמן, מבלי לסרוק ולעבד ללא הרף את מיקומם במגרש, ביחס למיקום שאר השחקנים, לא יוכלו לבצע את התנועה הנכונה למקום הנכון. השחקנים החכמים באמת סורקים כל הזמן את המגרש, קולטים את הנתונים, מעבדים אותם, מודעים למיקום שלהם בו ולמיקום שאר השחקנים, יודעים לאן לעשות את התנועה הנכונה ועושים אותה גם בתזמון הנכון.

דוגמה? בבקשה. שימו לב לביצוע של תיאו וולקט, הסורק את השטח, מזהה זווית מסירה, מתחיל את התנועה בתזמון הנכון ומאפשר לשחקן המוסר למסור לו כדור בין שני שחקנים בתוך רחבת היריב.

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page