top of page

טיפ 49 – כאשר אתה נתקע, עשה שינוי

לראשונה בעברית הספר הקטן של הכישרון: 52 טיפים לשיפור כישוריך, מאת דניאל קויל!

מה שתמצאו בספר זה הוא אוסף טיפים פשוטים ומעשיים לשיפור מיומנויות, שאספתי ישירות מן החממות בהן ביקרתי ומן המדענים החוקרים את הנושא. הטיפים הוכחו בשטח, הם בעלי גיבוי מדעי והחשוב מכל – תמציתיים. בסופו של דבר כולנו מנווטים בחיים עמוסים ומורכבים. הורה או מורה, ספורטאי או מאמן, אמן או יזם, כולנו רוצים לנצל באופן מיטבי את הזמן והאנרגיה שלנו. בפיתוח הכישרון שלנו אנחנו יכולים להפיק תועלת ממדריך למשתמש, משהו שינחה אותנו – עשו כך, לא כך. אנחנו יכולים להרוויח ממדריך מומחה שמונח בכיסנו. אנחנו יכולים להיעזר בספרון קטן.

כולנו מכירים את התחושה. אתה מתחיל ברכישת מיומנות חדשה, אתה מתקדם במהירות זמן-מה, ופתאום... אתה נעצר. השלבים האלה נקראים 'מישורים'. לא מזמן נתקלתי באחד כזה, אחרי שהמשפחה שלנו קנתה שולחן טניס-שולחן. במשך כמה חודשים השתפרתי בכל פעם ששיחקתי. ואז, לפתע, ההתקדמות שלי נעצרה. הדבר היווה בעיה, כי בני בן-העשרה, שלא נתקל במישור כזה, החל להביס אותי. תוצאות המשחקים שלנו, שהיו בתחילה שוויוניות למדי, הפכו לתבוסות מוחצות. מה קרה?

מישור מתרחש כאשר מוחך משיג מידה מסוימת של אוטומטיות; במילים אחרות, כאשר אתה מסוגל לבצע מטלה במצב 'טייס אוטומטי', ללא צורך במחשבה מודעת. המוחות שלנו אוהבים לפעול במצב 'טייס אוטומטי', כי לרוב מדובר במצב שימושי למדי. הוא מאפשר לנו ללעוס מסטיק, ללכת ולרכב על אופניים, ללא צורך לחשוב על מה שאנחנו עושים, ומפנה את המוח למשימות חשובות יותר. אבל כאשר מדובר בפיתוח כישרון, לעומת זאת, מצב 'טייס אוטומטי' הוא האויב, כיון שהוא יוצר מישורים.

מחקר שנערך על-ידי ד"ר ק.אנדרס אריקסון, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת פלורידה סטייט, ועורך-שותף של 'מדריך קיימברידג' למומחיות וביצועי מומחים', הראה שהדרך הטובה ביותר להתגבר על מישור היא לדחוף את עצמך מעבר לו; לשנות את מתודת האימון שלך, כך שתשבש את פעולת הטייס האוטומטי שלך ותבנה חיווט מוחי מהיר יותר וטוב יותר. דרך אחת לעשות זאת היא להאיץ דברים – להכריח את עצמך לעשות דברים מהר יותר משאתה עושה בדרך כלל. דרך שנייה לעשות זאת היא להאט את הדברים – לפעול כל-כך לאט, עד שתזהה טעויות שלא הבחנת בהן קודם לכן. דרך שלישית היא לעשות את המשימה בסדר הפוך, ולהפוך אותה מבפנים החוצה או מלמעלה למטה. אין זה משנה באיזו טכניקה תשתמש, כל עוד תמצא דרך לקטוע את הטייס האוטומטי שלך ולהגיע לאזור האפקטיביות שלך.

במקרה שלי, התברר כי ניתן להרים מחצית משולחן הטניס למצב אנכי, ולהפוך אותה לחומת אימון. התחלתי לחבוט כנגד החומה, במשך מספר דקות בכל יום. בתחילה הרגשתי שאני טועה ונוהג באופן מטופש. הכדור, שפגע עכשיו בשולחן קרוב הרבה יותר משפגע קודם, הוחזר לי במהירות כה גדולה, עד שבקושי הצלחתי לגעת בו. אך בסופו של דבר התרגלתי לכך, ובהדרגה הצלחתי להתמודד עם הקצב המהיר יותר. המשחקים עם בני חזרו להיות תחרותיים יותר. אפילו התחלתי לנצח בכמה מהם.

Mercury Insurance Open Bethanie Mattek-Sands' Unique Practice Drill

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page