top of page

טיפ 46 – אל תבזבז זמן על היפטרות מהרגלים רעים – בנה הרגלים חדשים במקומם

לראשונה בעברית הספר הקטן של הכישרון: 52 טיפים לשיפור כישוריך, מאת דניאל קויל!

מה שתמצאו בספר זה הוא אוסף טיפים פשוטים ומעשיים לשיפור מיומנויות, שאספתי ישירות מן החממות בהן ביקרתי ומן המדענים החוקרים את הנושא. הטיפים הוכחו בשטח, הם בעלי גיבוי מדעי והחשוב מכל – תמציתיים. בסופו של דבר כולנו מנווטים בחיים עמוסים ומורכבים. הורה או מורה, ספורטאי או מאמן, אמן או יזם, כולנו רוצים לנצל באופן מיטבי את הזמן והאנרגיה שלנו. בפיתוח הכישרון שלנו אנחנו יכולים להפיק תועלת ממדריך למשתמש, משהו שינחה אותנו – עשו כך, לא כך. אנחנו יכולים להרוויח ממדריך מומחה שמונח בכיסנו. אנחנו יכולים להיעזר בספרון קטן.

כאשר אנחנו נדרשים להתמודד עם הרגלים רעים, רבים מאתנו מנסים לתקוף את הבעיה באופן חזיתי, ומנסים לשבור את ההרגל. הטקטיקה הזו לא פועלת, כמובן, ואנחנו נוכחים שוב באמת הישנה – קשה מאוד לשנות הרגלים.

האשמה נעוצה במוח שלנו. הוא טוב מאוד ביצירת מעגלים חדשים, אבל גרוע מאוד בפירוק מעגלים ישנים. גם אם תנסה ככל יכולתך להיפטר מההרגל, ההרגל עדיין ממתין לך, מחווט בתוך מוחך, ממתין בסבלנות לשעת כושר לחזור לפעולה.

הפתרון הוא להתעלם מההרגל הרע ולהשקיע את האנרגיה שלך ביצירת הרגל חדש, שיתגבר על ההרגל הישן. דוגמה טובה לשימוש בטכניקה הזו ניתן למצוא במרפאה לטיפול בביישנות, הממוקמת בלוס אלטוס קליפורניה, ומסייעת לביישנים כרוניים לפתח את כישוריהם החברתיים. המטפלים במרפאה הזו אינם מעסיקים את עצמם "בחפירה" בהיסטוריה הפרטית של המטופלים שלהם; הם לא מנסים "לתקן" שום דבר. במקום זאת הם עוסקים בבניית מיומנויות חדשות, בעזרת מה שהם מכנים "מודל כושר חברתי" - סדרה של תרגולים פשוטים, אינטנסיביים, בעצימות מתגברת, שנועדו לפתח 'שרירים חברתיים' חדשים. אחד התרגולים הראשונים למטופל במרפאת הביישנות הוא לגשת לאדם זר ולשאול מה השעה. בכל יום התרגול הופך מאומץ יותר – בתוך זמן קצר המטופל נדרש לשאול חמישה אנשים שונים מה השעה, להתקשר לאנשים בטלפון ולהציג את עצמו או לפתוח בשיחה עם אדם זר במעלית. לאחר מספר חודשים, חלק מהמטופלים רכשו כשירות חברתית המאפשרת לבצע את המשימה האולטימטיבית – להיכנס לסופרמרקט הומה אדם, להרים אבטיח מעל ראשם, להשליך אותו בכוונה על הרצפה, ולהתמודד בהצלחה עם מבטיהם הנדהמים של עשרות אנשים זרים (צוות המנקים של הסופרמרקט לא נהנה מן המשימה, כמו שנהנים ממנה המטופלים המצליחים).

כדי לבנות הרגלים חדשים, התחל לאט. צפה שתרגיש מטופש, מגושם ומתוסכל בתחילה – המעגלים החדשים הרי לא נבנו עדיין, והמוח שלך מבקש לעקוב אחרי הדפוס הישן שלו. בנה את ההרגל החדש בהגברה הדרגתית של דרגת הקושי, צעד אחר צעד. זה לוקח זמן, אבל זו הדרך היחידה בה הרגלים חדשים נוצרים. כדי לדעת יותר על התהליך הזה, מומלץ לקרוא את ספרו של צ'רלס דוהיג, שתורגם גם לעברית, בשם 'כוחו של הרגל'.

סרטון שמסביר את מהות האימון הפסיכו-מוטורי שגורם לשחקנים לחווט מחדש את המוח ועוזר להם לשנות הרגלים

סרטון בו השחקנים מתארים את השינויים שחלו בהם בעקבות האימון הפסיכו-מוטורי

קישור לטיפ 45

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page