top of page

טיפ 42 –חלקים ה ו, שש דרכים להפוך למורה או מאמן טוב יותר

לראשונה בעברית הספר הקטן של הכישרון: 52 טיפים לשיפור כישוריך, מאת דניאל קויל!

מה שתמצאו בספר זה הוא אוסף טיפים פשוטים ומעשיים לשיפור מיומנויות, שאספתי ישירות מן החממות בהן ביקרתי ומן המדענים החוקרים את הנושא. הטיפים הוכחו בשטח, הם בעלי גיבוי מדעי והחשוב מכל – תמציתיים. בסופו של דבר כולנו מנווטים בחיים עמוסים ומורכבים. הורה או מורה, ספורטאי או מאמן, אמן או יזם, כולנו רוצים לנצל באופן מיטבי את הזמן והאנרגיה שלנו. בפיתוח הכישרון שלנו אנחנו יכולים להפיק תועלת ממדריך למשתמש, משהו שינחה אותנו – עשו כך, לא כך. אנחנו יכולים להרוויח ממדריך מומחה שמונח בכיסנו. אנחנו יכולים להיעזר בספרון קטן.

5. מקסם את "טווח ההישגיות"

מקסום "טווח ההישגיות" הוא תמציתה של הלמידה. הדבר מתרחש כאשר הלומד רוכן קדימה, מתמתח, נאבק ומצליח להשתפר. הנקודה העיקרית של הכלל הזה היא שמאמנים \ מורים \ מנטורים טובים מוצאים דרכים לתכנן סביבת למידה או אימון שמצליחה להרחיק את המתאמנים מפסיביות, ולדחוף אותם לכיוון פעולות השגיות. זו הסיבה בגללה מאמני ספורט טובים ימנעו מפעולות בהן השחקנים ניצבים בשורות, מחכים לתורם לעשות משהו, ובמקום זאת יעסיקו אותם בהרבה משחקים קטנים ואינטנסיביים. אבל הרעיון של טווח ההישגיות הוא שימושי בתחומים רחבים בהרבה מאשר ספורט.

לאחרונה חברת UPS האמריקנית, המתמחה במשלוחי דואר, נתקלה בקשיים בתכנית הדרכת הנהגים שלה. אחוזי השימור של הנהגים ירדו; אחוזי הפציעה וחוסר שביעות הרצון עלו. החברה השיקה תכנית חדשה: היא ביטלה את השיעורים בכיתה ובנתה מרכז הדרכה בעלות של 34 מיליון דולר, שדימה עיר קטנה, כך שהמתאמנים יוכלו ללמוד באמצעות עשייה. המתאמנים לא האזינו להרצאות כיצד לנהוג, לערום חבילות או למסור אותן – הם פשוט עשו זאת. כדי ללמד אותם לשמור על שיווי משקל, מדריכי החברה מרחו סבון על הרצפה ושלחו את המתאמנים לצעוד עליה כשהם נושאים ערימת חבילות (כדי לשמור על בטיחותם של התלמידים, הם חוברו לכבלים, שהחזיקו אותם במקרה שנפלו). התכנית הוכתרה כהצלחה; שימור הנהגים, ביצועיהם ושביעות רצונם זינקו בזכותה כלפי מעלה.

בתי ספר מתקדמים שונים משפרים את טווח ההישגיות באמצעות טכניקה הנקראת "להפוך את הכיתה". הכוונה היא לשנות את הסדר המסורתי, לפיו התלמידים מקשיבים למורה בשיעור ואז מכינים שיעורי בית כפויים בבית. בכיתה הפוכה, התלמידים עושים את ההפך. הם מקשיבים להרצאה בבית, דרך האינטרנט, ובמהלך השיעור מתמודדים עם החומר: פותרים בעיות, מתמודדים עם מושגים – כלומר בפועל, מתאמצים להגיע לתוצאה – בזמן שהמורה מסתובב ביניהם, כמו מאמן ספורט, ועוזר בכל פעם לתלמיד אחד. במהלך מחקר שנערך במשך שנה בתיכון בקליפורניה בשיעורי אלגברה, השיגו תלמידי הכיתה ההפוכה במבחנים ציונים גבוהים יותר ב-23% בהשוואה לכיתות רגילות.

הנקודה הרחבה יותר היא שלהיות מורה טוב פירושו לחשוב כמו מעצב. שאל את עצמך: איזה מרחב יצור את הסביבה הטובה ביותר להישגיות? איך תוכל להחליף רגעים של פסיביות ברגעים של למידה פעילה?

6. כוון ליצור לומדים עצמאיים

המטרה ארוכת-הטווח שלך כמורה, מאמן או מנטור היא לעזור ללומדים שלך להשתפר במידה כזו שהם לא יזדקקו לך עוד. כדי לעשות זאת, הימנע מלהפוך למרכז תשומת הלב. כוון במקום זאת ליצור סביבה בה אנשים יכולים להמשיך להתאמץ להגיע להישגים בעצמם. תמיד כאשר הדבר אפשרי, זוז הצידה וצור רגעים של עצמאות. חשוב על התפקיד שלך כיצירת 'שבב-מורה' קטן במוחם – גרסה מוקטנת שלך, שתדריך אותם כאשר הם מתקדמים קדימה בכוחות עצמם.

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page