top of page

טיפ 47 – כדי ללמוד מיומנות בהעמקה רבה יותר, למד אותה לאחרים

לראשונה בעברית הספר הקטן של הכישרון: 52 טיפים לשיפור כישוריך, מאת דניאל קויל!

מה שתמצאו בספר זה הוא אוסף טיפים פשוטים ומעשיים לשיפור מיומנויות, שאספתי ישירות מן החממות בהן ביקרתי ומן המדענים החוקרים את הנושא. הטיפים הוכחו בשטח, הם בעלי גיבוי מדעי והחשוב מכל – תמציתיים. בסופו של דבר כולנו מנווטים בחיים עמוסים ומורכבים. הורה או מורה, ספורטאי או מאמן, אמן או יזם, כולנו רוצים לנצל באופן מיטבי את הזמן והאנרגיה שלנו. בפיתוח הכישרון שלנו אנחנו יכולים להפיק תועלת ממדריך למשתמש, משהו שינחה אותנו – עשו כך, לא כך. אנחנו יכולים להרוויח ממדריך מומחה שמונח בכיסנו. אנחנו יכולים להיעזר בספרון קטן.

אנחנו נוטים, באופן אינסטינקטיבי, לחלק תלמידים לקבוצות, על-פי גילם ורמת המיומנות שלהם – 'כאן בני 12, שם בני 13'. חממות כישרונות רבות, לעומת זאת, דוגלות במשטח אימונים פתוח, בו קבוצות של בני גילאים שונים מתערבבות, כך שהמתאמנים יכולים לצפות, להורות וללמוד זה מזה. פעם צפיתי באימון בייסבול, בו לקחו חלק 90 ילדים, בין הגילים 7 – 16. כל שחקן מבוגר צוות עם שחקן צעיר יותר ולימד אותו כיצד לחבוט, לזרוק ולתפוס. את הדינמיקה הזו ראיתי גם בכמה בתי ספר מצליחים, הפועלים בשיטת מונטסורי, * בהם ביקרתי. בבתי הספר הללו הכיתות עורבבו בכוונה כדי ליצור דינמיקה זהה: התלמידים המבוגרים מלמדים את התלמידים הצעירים.

העיקרון פועל כיון שכאשר אתה מלמד מישהו מיומנות מסוימת, אתה מבין אותה טוב יותר בעצמך. קבוצות מעורבות מספקות גם לתלמידים הצעירים מודלים חיים, בהם הם יכולים להתבונן (ראו את טיפ מס' 1 )

ומפתחת אמפטיה אצל התלמידים המבוגרים. כאשר אתה רואה מישהו נאבק, ומסייע לו להתמודד עם המאבק הזה, אתה מפתח יכולת טובה יותר להתמודד עם המאבקים הפרטיים שלך. המימרה 'אלה שלא יכולים לעשות בעצמם, מלמדים', צריכה להיכתב מחדש – 'העושים והמלמדים מצליחים יותר'.

*שיטת מונטסורי – שיטת לימוד שנוסדה על ידי המחנכת האיטלקייה מריה מונטסורי, ומדגישה לימוד המבוסס על התנסות ושיתוף פעולה. בין בוגרי בתי הספר של שיטת מונטסורי ניתן למנות את מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגי ברין; מייסד ויקיפדיה, ג'יימי ולס; מעצב משחקי הוידיאו ויל רייט; מייסד אמזון, ג'ף בזוס; השפית ג'וליה צ'יילד; ואמרגן הראפ, שון קומבס.

קישור לטיפ 46

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page