top of page

טיפ 15 – פרק כל תנועה למקטעים

לראשונה בעברית הספר הקטן של הכישרון: 52 טיפים לשיפור כישוריך, מאת דניאל קויל!

מה שתמצאו בספר זה הוא אוסף טיפים פשוטים ומעשיים לשיפור מיומנויות, שאספתי ישירות מן החממות בהן ביקרתי ומן המדענים החוקרים את הנושא. הטיפים הוכחו בשטח, הם בעלי גיבוי מדעי והחשוב מכל – תמציתיים. בסופו של דבר כולנו מנווטים בחיים עמוסים ומורכבים. הורה או מורה, ספורטאי או מאמן, אמן או יזם, כולנו רוצים לנצל באופן מיטבי את הזמן והאנרגיה שלנו. בפיתוח הכישרון שלנו אנחנו יכולים להפיק תועלת ממדריך למשתמש, משהו שינחה אותנו – עשו כך, לא כך. אנחנו יכולים להרוויח ממדריך מומחה שמונח בכיסנו. אנחנו יכולים להיעזר בספרון קטן.

מאז שאנחנו ילדים, הורינו ומורינו מייעצים לנו את העצה הטובה הבאה: תעשה כל פעם קצת. העצה הזו

פועלת משום שהיא משקפת באופן מדויק את האופן בו מוחנו לומד. כל מיומנות בנויה מיחידות קטנות יותר – יחידות המכונות על ידי המדענים בשם 'מקטעים'. מקטעים למיומנות הם כמו אותיות למילים. בפני עצמן, כל אחת מהן היא כמעט חסרת חשיבות, אך כאשר הן משולבות לכדי מקטעים גדולים יותר (מילים), וכאשר המקטעים האלה משולבים ליחידות גדולות אף יותר (משפטים, פסקאות), הם יכולים ליצור משהו מורכב ויפה יותר.

כדי להתחיל ליצור מקטעים, חקוק ראשית את דפוס המיומנות במוחך (ראה טיפ 2), ואז שאל את עצמך:

  1. מהו המרכיב הבודד הקטן ביותר של המיומנות הזו, בו אני יכול לשלוט?

  2. איזה מקטעים אחרים מובילים למקטע הזה?

התאמן במקטע אחד בפני עצמו, עד שתשלוט בו במלואו – ואז חבר מקטעים נוספים, אחד אחרי השני, בדיוק כפי שאתה משלב אותיות ליצירת מילה. אחר כך שלב את המקטעים האלה שיצרת, למקטעים גדולים יותר. וכן הלאה.

מוזיקאים במדואומאונט נוהגים לגזור במספריים תווים של יצירות לחתיכות, ומכניסים אותן לכובע, ואז שולפים כל יחידה באופן אקראי. אז, לאחר שלמדו כל מקטע בפני עצמו, הם מתחילים לשלב אותם בסדר הנכון, בדיוק כמו פאזל. "השיטה פועלת, משום שהנגנים לא מנגנים סתם את התווים 'על טייס אוטומטי' – הם חושבים", אומרת אחת המורות לכינור של בית הספר, סקיי כרמן.

אין זה משנה איזו מיומנות אתה רוצה ללמוד. הדפוס תמיד זהה: ראה את המכלול השלם. פרק אותו ליחידות הקטנות ביותר. שלב אותן חזרה יחד. תרגל שוב ושוב.

בדיוק כמו בשלבי ההתפתחות הטבעיים שלנו

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page