top of page

טיפ 12 – חמש דרכים לבחור מורה או מאמן איכותי

לראשונה בעברית הספר הקטן של הכישרון: 52 טיפים לשיפור כישוריך, מאת דניאל קויל!

מה שתמצאו בספר זה הוא אוסף טיפים פשוטים ומעשיים לשיפור מיומנויות, שאספתי ישירות מן החממות בהן ביקרתי ומן המדענים החוקרים את הנושא. הטיפים הוכחו בשטח, הם בעלי גיבוי מדעי והחשוב מכל – תמציתיים. בסופו של דבר כולנו מנווטים בחיים עמוסים ומורכבים. הורה או מורה, ספורטאי או מאמן, אמן או יזם, כולנו רוצים לנצל באופן מיטבי את הזמן והאנרגיה שלנו. בפיתוח הכישרון שלנו אנחנו יכולים להפיק תועלת ממדריך למשתמש, משהו שינחה אותנו – עשו כך, לא כך. אנחנו יכולים להרוויח ממדריך מומחה שמונח בכיסנו. אנחנו יכולים להיעזר בספרון קטן.

מורים, מאמנים ומנטורים גדולים, כמו כל מי שמשתייך לזנים נדירים, ניתנים לזיהוי בעזרת מספר מאפיינים. הכללים הבאים נועדו לעזור לכם לבחור בין המועמדים ולעשות את הבחירה הטובה ביותר עבורכם.

1. המנע ממישהו שמזכיר לך מלצר מנומס

סוג זה של מורה \ מאמן \ מנטור הופך שכיח יותר ויותר בעולמנו: מישהו שממקד את מאמציו בכך שתהיה נינוח ומאושר, ושהדברים יתנהלו על מי מנוחות, במינימום מאמץ. זהו האדם המבקש להספיק מקסימום חומר במינימום זמן, מחייך הרבה, ואומר דברים כמו: "אל תדאג, אין שום בעיה, נטפל בזה בהמשך". זה סוג האדם שטוב לקבל כמלצר במסעדה, ואחד האנשים הגרועים ביותר שאתה יכול לקבל כמורה, כמאמן או כמנטור שלך.

2. בחר באדם שמפחיד אותך קצת

בניגוד למפגש עם מלצר מנומס, מפגש עם מורה, מאמן או מנטור גדול נוטה ליצור תחושה לא מוכרת: תחושה של יראת כבוד, הערצה או, לעיתים תכופות, רטט של פחד. זהו סימן טוב. חפש אדם אשר:

  • מתבונן בך מקרוב: הוא רוצה לפענח אותך – מה אתה רוצה, מאיפה אתה בא, מה מניע אותך

  • נוטה לפעולה – פעמים רבות הוא לא ירצה לבזבז הרבה זמן בדיבורים – במקום זאת הוא יבקש לגשת ישר לעניין ולהתחיל בכמה תרגולים, כך שיוכל להרגיש אותך ולהפך

  • הוא כנה, לעיתים באופן שמערער את הביטחון – הוא יאמר לך את האמת על הביצועים שלך, בשפה ברורה. בהתחלה זה דוקר, אבל אתה תלמד לראות שלא מדובר במשהו אישי – זה המידע שישמש אותך כדי להשתפר

חשוב להבהיר כי מאמן אינו חבר או דמות אב. אתה זקוק לאדם יציב, עליו אתה סומך ושאתו תוכל לצאת למסע.

3. חפש מישהו שנותן הנחיות קצרות וברורות

רוב המאמנים, המורים והמנטורים הגדולים לא נושאים נאומים מייגעים. הם לא נושאים דרשות או מרצים הרצאות ארוכות. במקום זאת הם נותנים הנחיות קצרות שאי-אפשר לטעות בהן; הם מכוונים אותך לעבר מטרה.

ג'ון וודן, מאמן הכדורסל של UCLA, הנחשב על ידי רבים לאחד מגדולי המורים בכל הזמנים, היה פעם מושאו של מחקר בן שנה, שתיעד את כל מה שאמר לחניכיו. וודן לא נאם נאומים ארוכים; למעשה, המסר הממוצע שלו נמשך רק כארבע שניות. העובדה הזו מדגישה אמת גדולה: הוראה היא לא תחרות בכושר ביטוי; מהותה היא יצירת קשר והעברת מידע שימושי.

4. חפש מישהו שאוהב ללמד את היסודות

מורים רבים יקדישו, פעמים רבות, אימון שלם לעיקרון שולי לכאורה, למשל האופן בו אתה אוחז את מחבט הגולף או האופן בו אתה פורט צליל בודד על הגיטרה. הדבר עשוי להיראות מוזר אך הוא משקף את האופן בו הם מבינים אמת הכרחית: העקרונות הללו הם ליבת המיומנות שלך (ראו טיפ 10). ככל שאתה מתקדם יותר, העקרונות הללו הופכים להיות חיוניים יותר.

5. אם כל שאר הנתונים שווים, בחר באדם המבוגר יותר

הוראה היא כמו כל מיומנות אחרת: לוקח זמן לפתח אותה. זו הסיבה בגללה כל כך הרבה חממות כישרונות מנוהלות על ידי אנשים בשנות השישים והשבעים שלהם. מורים גדולים הם קודם כל לומדים גדולים, המשפרים את המיומנויות שלהם עם כל שנה שחולפת. כמובן שאין כוונתי לומר שאין מורים טובים מתחת לגיל שלושים – ישנם כאלה. כמו כן אין כוונתי שכל מאמן אפור-שיער הוא גאון – הם לא. אך אם כל שאר הנתונים שווים, העדף את המאמן בעל הניסיון הרב יותר.

הנה אחד שאפשר לבטוח בו שיעשה את העבודה:גרג פופביץ מאמן סאן אנטוניו, הקשיבו למה שיש לו לומר:

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page