top of page

טיפ 10

כבד את המיומנויות הקשות

לראשונה בעברית הספר הקטן של הכישרון: 52 טיפים לשיפור כישוריך, מאת דניאל קויל!

מה שתמצאו בספר זה הוא אוסף טיפים פשוטים ומעשיים לשיפור מיומנויות, שאספתי ישירות מן החממות בהן ביקרתי ומן המדענים החוקרים את הנושא. הטיפים הוכחו בשטח, הם בעלי גיבוי מדעי והחשוב מכל – תמציתיים. בסופו של דבר כולנו מנווטים בחיים עמוסים ומורכבים. הורה או מורה, ספורטאי או מאמן, אמן או יזם, כולנו רוצים לנצל באופן מיטבי את הזמן והאנרגיה שלנו. בפיתוח הכישרון שלנו אנחנו יכולים להפיק תועלת ממדריך למשתמש, משהו שינחה אותנו – עשו כך, לא כך. אנחנו יכולים להרוויח ממדריך מומחה שמונח בכיסנו. אנחנו יכולים להיעזר בספרון קטן.

מבט מרחוק על עץ פיקוס

כפי שוודאי הבחנת, רוב הכישרונות לא דורשים רק מיומנויות רכות או קשות באופן בלעדי, אלא שילוב שלהן. חשוב לדוגמה על המיקום המדויק של אצבעותיה של כנרת הנדרשת לנגן סדרה של צלילים (מיומנות קשה) ועל יכולתה לפרש את הרגש של המוסיקה (מיומנות רכה). חשוב למשל על יכולתו של קווטרבק למסור כדור מסתובב מדויק בצורה אופטימלית (מיומנות קשה) ועל יכולתו לקרוא את ההגנה במהירות (מיומנות רכה).

המטרה של הטיפ הזה היא פשוטה: תן עדיפות למיומנויות הפשוטות, כיון שהן חשובות יותר לכישרון שלך בטווח הארוך. במועדון הטניס המוסקבאי ספרטק יש כלל: טניסאים צעירים חייבים לחכות שנים לפני שהם מתחילים להצטרף לטורנירים תחרותיים. "הטכניקה היא הכול", אומרת מאמנת הטניס לאריסה פראוברצ'נסקאיה. "אם אתה מתחיל להתחרות ללא טכניקה, זו טעות גדולה".

אתה עשוי להיות מופתע אם יתברר לך שספורטאים גדולים רבים מייחסים חשיבות רבה לתרגול המיומנויות שתרגלו כמתחילים. הצ'לן יו-יו מא מתחיל כל אימון שלו בנגינה, במשך מספר דקות, של צלילים בודדים על הצ'לו. הקווטרבק פייטון מאנינג מקדיש את החלק הראשון של כל אימון לביצוע תרגילי רגליים בסיסיים, מהסוג שמלמדים ילדים בני שתיים-עשרה. המבצעים האלה לא אומרים לעצמם: "הי, אני אחד האנשים הכי מוכשרים בעולם, האם אני לא אמור לבצע דברים קצת יותר מאתגרים?" הם עומדים בפני הפיתוי לעשות דברים מורכבים, ומשחיזים ומשמרים את המיומנויות הקשות שלהם, כיון שהן מהוות את הבסיס – פשוטו כמשמעו – של כל השאר.

דרך אחת לזכור את הכלל הזה היא לדמיין את הכישרון שלך כמו עץ אלון גדול – גזע מוצק ועבה של מיומנויות קשות, עם צמרת מתנשאת של מיומנויות רכות מעליו. קודם תבנה את הגזע. אחר כך את הענפים.

גרג פופוביץ מאמנה של סאן אנטוניו, אומר שבאימונים הראשונים בכל עונה הוא דורש משחקניו לחזור לעבוד על מיומנויות בסיס פשוטות: מסירה, כדרור, קליעה והוא לא מתכוון לשנות הרגל זה עד יומו האחרון כמאמן. צפו בקטע קצר מאחד האימונים הראשונים של סאן אנטוניו בעונת 2011

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page