top of page

טיפ 9 – לבניית מיומנות רכה, פעל כגולש סקייטבורד


לראשונה בעברית הספר הקטן של הכישרון: 52 טיפים לשיפור כישוריך, מאת דניאל קויל!


מה שתמצאו בספר זה הוא אוסף טיפים פשוטים ומעשיים לשיפור מיומנויות, שאספתי ישירות מן החממות בהן ביקרתי ומן המדענים החוקרים את הנושא. הטיפים הוכחו בשטח, הם בעלי גיבוי מדעי והחשוב מכל – תמציתיים. בסופו של דבר כולנו מנווטים בחיים עמוסים ומורכבים. הורה או מורה, ספורטאי או מאמן, אמן או יזם, כולנו רוצים לנצל באופן מיטבי את הזמן והאנרגיה שלנו. בפיתוח הכישרון שלנו אנחנו יכולים להפיק תועלת ממדריך למשתמש, משהו שינחה אותנו – עשו כך, לא כך. אנחנו יכולים להרוויח ממדריך מומחה שמונח בכיסנו. אנחנו יכולים להיעזר בספרון קטן.



מיומנויות רכות מושכות את עינינו משום שהן יפות: דמיינו את ליאו מסי מאלתר בדרך להבקעת גול מבריק, או את ג'ימי הנדריקס חורך את המיתרים בסולו גיטרה או את ג'ון סטיוארט משכיב את הקהל באחד המונולוגים הקומיים שלו. הכישרונות האלה נראים קסומים וייחודיים לחלוטין. למעשה הם תוצאה של 'תוכנת מוח' הפועלת במהירות-על, מזהה דפוסים, ומגיבה בדיוק באופן הנכון.


בשעה שמיומנויות קשות נבנות באופן הטוב ביותר בעזרת דיוק מדוד, מיומנויות רכות נבנות באמצעות פעולה ולימוד מתמידים בסביבות מאתגרות ומשתנות ללא הרף. הסביבות האלה הן מקומות בהם אתה נתקל במכשולים ומגיב להם שוב ושוב, ובונה את הרשת הנוירולוגית הרגישה לה אתה זקוק כדי לקרוא, לזהות ולהגיב. במילים אחרות, כדי לבנות מיומנויות רכות אתה צריך לפעול פחות כנגר זהיר ויותר כגולש סקייטבורד בפארק סקייטבורד: אגרסיבי, סקרן, מחפש לבצע ניסיונות, ותמיד מחפש דרכים חדשות לאתגר את עצמך. (ראו טיפ 8)


ברזיל, ביתם של רבים משחקני הכדורגל המיומנים ביותר, מפתחת את שחקניה באמצעות ענף הכדורגל באולמות. ענף הספורט המלהיב והמהיר הזה, בו משחקים חמישה שחקנים מול חמישה על מגרש בגודל מגרש כדורסל, מביא למספר נגיעות בכדור הגדול ב-600% ממספרן בכדורגל במגרש מלא, ודורש זיהוי מידי של תבניות ודפוסים. הספורט הזה משמש, כהגדרתו של אמיליו מירנדה, פרופסור לכדורגל באוניברסיטה של סאו-פאולו, "מעבדת האלתורים" של ברזיל.


צפו ב Futsal ● Magic Skills and Tricks ותהנו



בסקנד סיטי של שיקגו, מועדון הסטנד-אפ ששימש כקרקע הצמיחה של רבים מהקומיקאים המצליחים ביותר באמריקה (רשימת הבוגרים כוללת את ביל מארי, ג'ון בלושי, ג'ון קנדי, סטיב קארל, סטפן קולברט וטינה פיי, בין השאר), השיגו זאת בכך שסיפקו להם סביבה עשירה, תחרותית, ומשתנה ללא הפסק, בה הם יכלו להתאמן באלתור, במערכונים ובסטנד-אפ (כדי להבין כמה יסודי יכול להיות שיפור המיומנויות הזה, חפשו ביוטיוב את הופעתה של טינה פיי בסקנד סיטי בשנות התשעים. במחשבה שניה, אל תעשו את זה). אפילו המיומנויות היצירתיות ביותר – במיוחד המיומנויות היצירתיות ביותר – דורשות תקופה ארוכה של גמלוניות.


האחיות ברונטה, שלוש הסופרות האנגליות המפורסמות מהמאה ה-19, בנו את כשרונן באמצעות כתיבה בילדותן של אלפי דפי סיפורים בספרים קטנים מתוצרת בית. הסיפורים המוקדמים של האחיות ברונטה, כמו האלתורים המוקדמים של טינה פיי, אינם ממש טובים – וזו בדיוק הנקודה. הן רכשו מיומנות באמצעות ביצוע אלפי חזרות וניסיונות אינטנסיביים בסביבה מאתגרת, מחייבת ומשתנה ללא הרף.


כאשר אתה מתאמן במיומנות רכה, התמקד בעשיית הרבה מאוד תרגולים מגוונים, ובקבלת משוב ברור. אל תחשוש מדי לטעות – הדבר החשוב הוא להתנסות. מיומנויות רכות הן, פעמים רבות, מהנות יותר לאימון, אך הן גם קשות יותר, כיון שהן דורשות ממך לאמן את עצמך. לאחר כל תרגול שאל את עצמך – מה עבד? מה לא עבד? למה?




פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page