top of page

לראשונה בעברית הספר הקטן של הכישרון: 52 טיפים לשיפור כישוריך, מאת דניאל קויל!

כישרון זה לא משהו שנולדים אתו. כישרון זה משהו שמפתחים והיום יודעים בעולם בדיוק איך לעשות את זה. רוצים לדעת איך לפתח את הכישרון והיכולות הספורטיביות שלכם ולהפיק יותר מהאימונים? בשביל זה אנחנו כאן.

לאחר מחקר של שנים, במיטב חממות הכישרונות בעולם, התפרסם בניו-יורק טיימס "הספר הקטן של הכישרון", הכולל את הטיפים הטובים ביותר לפיתוח כישרון. לראשונה בעברית נביא לכם מדי שבוע 2 טיפים מדעיים מוכחים ומנצחים לפיתוח כל כישרון שתרצו. כל מה שעליכם לעשות כדי לקבל את הידע החשוב הזה ,שיכול להאיץ את פיתוח הכישרון שלכם או של בני משפחותיכם , זה להשאיר שם ומייל בחלונית צור קשר באתר ותקבלו אחת לשבוע, במשך כשנה, את מיטב הידע העדכני ביותר בפיתוח כישרונות ישירות לתיבת הדואר שלכם בחינם!

למי שמעוניין אני משתף את הלינק לספר המלא של דניאל קויל:קוד הכישרון באנגלית

הנה וידאו של דניאל קויל עצמו מדבר על פיתוח הכישרון

לעת עתה מצרף את תרגום ההקדמה לספר הקטן של הכישרון:52 טיפים לשיפור כישוריך

"אנחנו מה שאנחנו עושים שוב ושוב. המצוינות, לכן, אינה פעולה אלא הרגל", אריסטו"

פיתוח כישרון ורכישת יכולות רלבנטיים לכל תחום בחיינו – מן העבודה, דרך תחביבים והתפתחות אישית ועד ההורות והתקשורת עם בני המשפחה שלנו. אין אדם שאינו מעוניין לפתח יכולת כלשהי אך הדרך כיצד לעשות זאת אינה ברורה לרובנו. התוצאה לרוב היא תסכול מצטבר ותחושה של "הייתי יכול להיות טוב בזה אם רק הייתי מצליח לעשות את זה כמו שצריך".

לפני כשלוש שנים התפרסם בניו-יורק טיימס ספרון קטן שנועד לפתור בדיוק את הבעיה הזאת. מחברו, דניאל קויל, בילה מספר שנים בלימוד לעומק של חממות כישרונות בעלות הישגים מוכחים בעולם, שוחח עם מדענים מובילים בתחום פיתוח הכישרון, וכתב ספר אודות ההתנסות שלו.

בעקבות הספר הוא פרסם גם מדריך כיס מתומצת ובו 52 הטיפים המרכזיים מן הספר – אחד לכל שבוע בשנה – שנועדו להראות לנו את הדרך הטובה, היעילה והאפקטיבית ביותר לפתח כישרון בכל תחום שנרצה. המסקנה ממחקרו היא אחת: עם כישרון לא נולדים – כישרון מפתחים.

במהלך החודשים הקרובים אפרסם פעמיים שבוע טיפים מהספר. אני מקווה שתעקבו אחר הסדרה כולה ושהיא תעזור לכם לפתח כישרון בכל תחום שתבחרו – זה בידיים שלכם.

מבוא - סיפורו של הספר הקטן

לפני כמה שנים, בזמן ביצוע תחקיר לכתבה במגזין, התחלתי לבקר בחממות כישרונות: מקומות זעירים שהפיקו כמות גדולה של כישרונות ברמה עולמית, בתחומי הספורט, האמנות, המוסיקה, העסקים, המתמטיקה ותחומים נוספים. בין המקומות הללו היו:

  • מועדון טניס רעוע במוסקבה שגידל, במהלך שלוש השנים האחרונות, יותר שחקניות טופ 20 מאשר ארצות הברית כולה

  • מחנה מוזיקה צנוע בניו-יורק, בו התקדמו התלמידים, במשך שבעה שבועות, התקדמות שוות-ערך לשנת לימוד שלמה

  • בית-ספר ציבורי בשכונה קשת-יום בקליפורניה שקידם, בתוך ארבע שנים, את אוכלוסיית תלמידיו מתחתית הדירוג הארצי במתמטיקה לאחוזון ה-96

  • בית ספר לפיתוח קול בדאלאס, שבמהלך העשור האחרון סיימו את ההכשרה בו זמרי פופ השווים מיליוני דולרים

  • בית ספר קטן לסקי בוורמונט, הכולל 100 תלמידים בלבד, שבמהלך ארבעים השנים האחרונות ייצר חמישים מחליקים אולימפיים

מחקרי הוביל אותי גם לסוג שונה של חממות: מעבדות ומרכזי מחקר בארצות הברית כולה, החוקרים את המדע החדש של פיתוח כישרונות. במשך מאות שנים הניחו אנשים באופן אינסטינקטיבי שכישרון הוא מולד ברובו, מתנה בה זוכים בלידה. עכשיו, עם זאת, תודות לעבודה מסורה של צוותי מדענים מתחומים רבים, השתנו מיסודן ההנחות בנוגע לכישרון. במקומן התבססה השקפה חדשה, לפיה כישרון נקבע הרבה פחות על ידי הגנים שלנו והרבה יותר על ידי פעולותינו: במיוחד על ידי השילוב בין אימון אינטנסיבי ומוטיבציה, המביאים להתפתחות מוחית. הפרויקט שלי התפתח לכדי ספר הנקרא 'קוד הכישרון', שביקש להראות כיצד הצליחו החממות באמצעות התאמת ההכשרה בהן למנגנונים הטבעיים בהם משתמש המוח לרכישת מיומנות.

במהלך הדרך, עם זאת, הייתה למסעי גם תופעת לוואי לא צפויה. מלבד היותי עיתונאי, אני גם אב לארבעה ילדים, מאמן בייסבול מתנדב, ובן זוגה של שחקנית הוקי. כמשפחה נאבקנו מדי יום בשאלות ובחרדות הנלוות לרכישה ולפיתוח של כישרונות. איך נעזור לבתנו ללמוד את לוח הכפל? איך נבדיל בין כישרון אמתי לבין עניין רגעי? מה הדרך הטובה ביותר לעורר מוטיבציה? איך נעודד התקדמות מבלי להפוך להורים נוירוטיים או ליצור ילד לחוץ ולא שמח? כפי שהתברר, הביקור במקומות יוצאי-הדופן הללו היווה הזדמנות עבורי לא רק להיות עיתונאי. הוא גם אפשר לי להיות אב טוב יותר ומאמן טוב יותר.

המסע התחיל כשביקרתי בחממת הכישרון הראשונה – מועדון הטניס ספרטק מוסקבה. בבוקר הראשון שלי שם נכנסתי ונתקלתי בשורת שחקנים צעירים המניפים את מחבטי טניס ללא כדור, בשעה שהמורה הכניס תיקונים קלים בתנועותיהם. שמתי לב כיצד ערבבו המורים באופן קבוע בין קבוצות גיל שונות. שמתי לב למבטים המרותקים, דמויי הלייזר, שנעצו השחקנים הצעירים בכוכבים המבוגרים יותר, כאילו היו דימויים בוערים של חבטת כף יד וחבטת גב יד שנצרבו במוחותיהם. במוחי שלי החלה מתגבשת מחשבה. אני באמת יכול להשתמש בדברים האלה בבית.

מן הנקודה הזו והלאה, בכל פעם שהצלחתי לאתר פיסת עצה או מתודה מועילה פוטנציאלית, רשמתי אותה בפנקסי וסימנתי את הדף במרקר ורוד. שירבטתי טיפים כגון 'תמיד תגזים בתנועות חדשות', 'הקטן את חלל התרגול' או העצה החביבה עלי: 'נמנם הרבה'. במהלך שנה נוצר 'יער' של סימנים ורודים בפנקס שלי.

העצות התבררו כמוצלחות, אם לשפוט לפי ההתקדמות המידית והעקבית של ילדי בנגינת פסנתר וכינור, שיפור כישורי ההוקי של אשתי ושיפור מאזן הניצחונות של הקבוצה הקטנה שאימנתי.

לאחר פרסום ספרי, 'קוד הכישרון', התחלתי לשמוע מקבוצות שונות שהשתמשו בעקרונות שבספר ויצרו קבוצות טיפוח כישרון משלהן – בית ספר ציבורי במיין, תכנית סיעוד במינסוטה, אקדמיה לגולף בפלורידה, קורס הכנה למבחנים פסיכומטריים בקליפורניה, קבוצת כדורסל מכללות מהליגה הראשונה, חברת תוכנה, מסגרות אימון ליחידות עילית צבאיות ומספר קבוצות ספורט מקצועניות.

המשכתי לנסוע, לבקר בחממות נוספות, לשוחח עם עוד מאמנים מומחים ולהוסיף סימנים ורודים לפנקסי. בשלב מסוים הבנתי שאני צריך לארגן את כל העצות שצברתי ולרכזן במקום אחד.

הספר הזה הוא המקום האחד הזה.

מה שתמצאו בו הוא אוסף טיפים פשוטים ומעשיים לשיפור מיומנויות, שאספתי ישירות מן החממות בהן ביקרתי ומן המדענים החוקרים את הנושא. הטיפים הוכחו בשטח, הם בעלי גיבוי מדעי והחשוב מכל – תמציתיים. בסופו של דבר כולנו מנווטים בחיים עמוסים ומורכבים. הורה או מורה, ספורטאי או מאמן, אמן או יזם, כולנו רוצים לנצל באופן מיטבי את הזמן והאנרגיה שלנו. בפיתוח הכישרון שלנו אנחנו יכולים להפיק תועלת ממדריך למשתמש, משהו שינחה אותנו – עשו כך, לא כך. אנחנו יכולים להרוויח ממדריך מומחה שמונח בכיסנו. אנחנו יכולים להיעזר בספרון קטן.

איך להשתמש בספר?

בואו נתחיל בדברים הבסיסיים:

  1. לכולנו יש כישרונות

  2. אנחנו לא בטוחים איך לפתח את הכישרונות הללו, כך שנמצה את הפוטנציאל שלנו

מבחינת רובנו, הבעיה סובבת סביב מילה אחת – "איך". איך לזהות כישרון בעצמנו ובסובבים אותנו? איך לטפח כישרון בשלביו המוקדמים? איך להשיג התקדמות מכסימלית בזמן מינימלי? איך לבחור בין מטרות שונות, מאמנים שונים ואסטרטגיות שונות?

הספר הזה בנוי סביב הרעיון שהדרך הטובה ביותר לפתח את הכישרון שלך היא לעקוב אחר השיטות המוכחות של החממות לפיתוח כישרונות. הטיפים שאספתי מתחלקים לשלוש קטגוריות, שמהוות את הפרקים של הספר:

  1. להתחיל: רעיונות לפיתוח מוטיבציה ויצירת תכנית לכישרונות שאתה רוצה לפתח

  2. שיפור כישרונות: שיטות וטכניקות להשגת השיפור הגדול ביותר בזמן הקצר ביותר

  3. לשמר התקדמות: אסטרטגיות להתגברות על נקודות קיפאון, לשמר את אש המוטיבציה דולקת ולבנות הרגלים להצלחה ארוכת-טווח

כל פרק מורכב מסדרת טיפים. הטיפים הם קצרים – לא בגלל שהם פשטניים אלא בגלל שהעיקרון הוא פשטות. המחקר הנוירולוגי עליו מבוססים הטיפים הוא מורכב ומרתק, אבל ניתן לסכמו באמת אחת בסיסית: פעולות קטנות, החוזרות לאורך זמן, משנות אותנו. במילותיה של מאמנת פיתוח הקול לינדה ספסטין: "לא מדובר בקסם ולא במדע טילים. מדובר בעבודה קשה ובעבודה חכמה.

לא פחות חשוב, מדובר בתרגול שתואם את החיים שלנו. משום כך תוכלו להדפיס כל טיפ בנפרד ולצרף אותו לאוגדן שתישאו בתיק שלכם.

אין זה משנה איזה כישרון ברצונכם לפתח. היו בטוחים בדבר אחד: יש לכם את המנגנונים המולדים המאפשרים להפוך גמלוניות של מתחילים לפעולה מהירה, מקצועית וחלקה. המנגנונים האלה לא נשלטים על ידי גנים – הם נשלטים על-ידיכם. כל יום, כל אימון, הוא מדרגה לעתיד שונה. זהו רעיון מעודד והדבר המעודד ביותר בו הוא שהוא עובדה מוכחת.

חלק ראשון: להתחיל

הרבה פעמים מלמדים אותנו שכישרון מתחיל ב'מתנה' גנטית – שהכישרוניים מסוגלים לבצע ללא מאמץ דברים שכל השאר מסוגלים רק לחלום עליהם. זה פשוט לא נכון. הכישרון מתחיל במפגש חטוף ורב-עוצמה שמעורר מוטיבציה, באמצעות קישור בין הזהות שלך כאדם לאדם או לקבוצה המסוגלים לביצועים גבוהים.

המפגש הזה קרוי 'הצתה', ומה שמתרחש בו הוא התעוררותה של מחשבה אחת קטנה, בעלת הכוח להפוך עולמות: גם אני יכול להיות כמוהם.

חלק ראשון זה עוסק ביצירת רגע ההצתה הזה, ובתיעול האנרגיה שלו באופן הקונסטרוקטיבי ביותר. הטיפים מכסים מספר נושאים – דפוסי חשיבה, איך לתכנן את התרגול שלך להשגת המיומנויות שאתה רוצה לבנות, ואיך לשפר את הלימוד שלך באמצעות 'השאלה' אפקטיבית ממבצעי-עילית – שלכולם מטרה משותפת: ליצור את הניצוץ ולהשתמש בדלק להשגת אימון שיביא לשינוי.

הרשמו באתר ותקבלו את הטיפ הראשון בסדרה כבר בשבת הקרובה בתאריך 10.6.17 בחינם!

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page