top of page

Anticipation – קבלת החלטות טובה יותר

קבלת החלטות היא מושג שחוזר רבות במאמרים שלנו, העוסקים במהירות קבלת ההחלטות ובטיבן. במאמר הנוכחי נבחן את אחד המושגים המהותיים ביותר ליכולת קבלת ההחלטות - Anticipation, או בשמותיו העבריים – צפייה מראש, ניבוי או יכולת חיזוי.

צפייה מראש – המפתח לקבלת החלטות טובה יותר

מהי צפייה מראש בעולם הספורט ולמה היא כל-כך חשובה? צפייה מראש פירושה יכולתו של הספורטאי לצפות במתרחש במגרש, לחזות את העתיד להתרחש, ואז להתאים את עצמו לאירוע ולהגיב בהתאם למצב. היכולת של הספורטאי לצפות לאירוע במהלך המשחק מעמידה לרשותו זמן ארוך יותר לשיקול דעת, המסייע לו מאוד לקבל את ההחלטה הנכונה.

לפיכך ספורטאי שיידע לזהות מהלכים שעתידים להתרחש במגרש, יוכל לפעול לא רק לפני התרחשותם, אלא גם לפני שחקנים אחרים, בעלי יכולות חיזוי נחותות. יוהאן קרויף אמר – "לעתים מבלבלים בין מהירות ובין ראיית-הנולד. כשאני מתחיל לרוץ לפני האחרים, נראה שאני מהיר יותר." ראיית הנולד שמזכיר קרויף היא למעשה חיזוי. בקצב האירועים המסחרר בספורט המודרני, זיהוי המהלך שעתיד להתרחש שנייה אחת מוקדם יותר מהיריב, מקנה לשחקן הפועל יתרון עצום.

קבלת החלטות נכונה = רשת נקייה

בואו נתבונן בסרטון. בסרטון אנו רואים בהילוך איטי, מנקודת מבטו של השוער, את השחקן היריב שרץ לבעוט בעיטת 11 מטרים. מרגע שהשחקן מתחיל לרוץ ועד הבעיטה עצמה עוברת שנייה אחת בממוצע. איך אמור השוער להגיב לבעיטת הפנדל ואיך הוא יכול לצפות לאן הכדור יבעט? נקודת המפתח טמונה ברגל שאינה בועטת ושימו אליה לב. זווית הקרסול שלה תסמן את כיוון הבעיטה. כפי שרואים בסרטון, הרגל נוטה לצד השמאלי של הבועט, וצידו הימני של השוער – הכיוון אליו נבעט הכדור בסופו של דבר. שוער מיומן היה יכול ל"צפות" לאן הכדור יבעט לפי הרגל התומכת, הרגל שלא בועטת ולא היה צריך "להמר" לאיזה כיוון לזנק.

אנו רואים לכן שהידיעה להיכן ייבעט הכדור מתבססת על סימנים גלויים לעין. היכולת לחזות את מה שעומד להתרחש במשחק היא לכן יכולת נרכשת ולא יכולת מולדת או על-טבעית, והיא ניתנת לשיפור במסגרת אימוני כדורגל למשל. מה שנדרש הוא לאמן את השחקן לזהות את הסימנים המאפיינים פעולות מסוימות, לשפר את יכולתו לקרוא את המתרחש במגרש ואת האינטליגנציה הספורטיבית שלו ובסופו של דבר להפוך אותו לשחקן טוב הרבה יותר, מבלי לחזק אותו פיזית או לשפר את יכולותיו הטכניות.

אם יש לכם שאלות נוספות על קבלת החלטות, צפייה מראש וחשיבותן בספורט או הוספות למה שכתבנו כאן, נשמח לשמוע על כך בתגובות.

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page