top of page

Off The Ball

יכולת קריאת המגרש וההתמצאות במרחב היא אחת היכולות המרכזיות שמבחינות בין שחקנים רגילים לבין שחקנים שמשנים את המשחק, כמו פירלו או צ'אבי, והיא קשורה קשר הדוק למונח Off the ball. למה בדיוק הכוונה? מה בעצם אומר המושג הזה? הכוונה למעשה היא לכל האזורים במגרש בהם הכדור אינו נמצא באותו רגע, או "האזורים המתים", כפי שקוראים להם לעיתים. בסך הכול, האזורים המעניינים הם רק האזורים בהם נמצא הכדור, נכון? לא נכון! אם אנחנו, הצופים, הפרשנים, המאמנים והספורטאים נצליח לנתק את עצמנו מהמעקב התמידי והטבעי אחר הכדור, נגלה עולם חדש ומרתק של דברים שמתרחשים באותם אזורים "מתים" לכאורה.

רוב האוהדים עוקבים באופן אינסטינקטיבי אחר הכדור במהלך כל המשחק, וכלל אינם מודעים למה שמתרחש באזורים ה"מתים", בהם הכדור אינו נמצא. כאשר אני הולך למשחק אני שומע פעמים רבות ביציעים אוהדים שצועקים "איך לא ראית?" מה שלנו מהיציע, במבט-על , נראה די ברור וקל, דורש מהשחקנים לעשות מספר פעולות כדי להצליח ליצור את התמונה שהאוהד רואה בבירור.

אנשי מקצוע - שחקנים וגם מאמנים שיבצעו את הפעולות הללו בתדירות גבוהה, ישפרו את מרכיב ההתמצאות במרחב שלהם. כן, גם מאמנים צריכים לדעת לא לעקוב אחר כדור ולהסתכל מה קורה באזורים המתים. ככל שנהיה יותר מודעים למרחב שלנו, נוכל לדלות מידע מפורט ועשיר יותר, וכתוצאה ישירה מכך נוכל לשחק מהר יותר, לקבל החלטות מהירות יותר ולהבין טוב יותר את מה שמתרחש במגרש.

יכולת קריאת המגרש גם כאשר הכדור אינו באזורנו היא אחת היכולות עליהן אנחנו שמים דגש מיוחד באימונים הנוירו-קוגניטיביים שלנו. לכן אנו הופכים את מרכיב ההתמצאות במרחב לחלק בלתי נפרד מכל תרגיל באימונים עליו אנחנו עובדים. העבודה בתבנית השמיניות מספקת לשחקן את התהליכים קוגניטיביים אשר הוא חייב לעשות במגרש. כתוצאה ישירה מכך אנו מלמדים את השחקן לבצע תהליכים קוגניטיביים דומים ונותנים לו "שקט נפשי" עם הכדור. שחקן שיהיה ממוקד בתהליכי החשיבה שהוא צריך לעבור, יוכל לנתק את מחשבותיו מדברים שמתרחשים מחוץ למגרש, יהיה מרוכז הרבה יותר בפעולות העתידיות שלו וכך יוכל לתכנן מספר מהלכים קדימה בצורה טובה יותר.

בפוסט זה דיברנו על מהירות קבלת ההחלטות. במשחק אנחנו רוצים שקבלת ההחלטות תהיה מהירה אבל גם נכונה. מעוניינים לדעת יוצרים שחקנים חכמים שמקבלים החלטות נכונות? בדיוק על זה אנחנו מדברים בשלושת החלקים של "איך מפתחים ספורטאי חכם":

Comments


פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page