top of page

אל תאבדו אותו

כשאתה ילד ומגיע לברצלונה, הדבר הראשון שמלמדים אותך זה: לחשוב, לחשוב, לחשוב. ומהר. מגיל עשר מלמדים אותנו שזו בושה לאבד את הכדור.- צ'אבי

(בסרטון אנחנו רואים מה לא מלמדים בברצלונה )

אז נכון, אנחנו לא בספרד, וברצלונה זה מעבר לים, אבל את העקרונות הללו אפשר וצריך ללמד במחלקות הנוער בישראל.

מחקר המוח הוא אחד מתחומי המחקר המתקדמים ביותר. בזכותו אנחנו יודעים היום שהתפתחות המוח האנושי אינה נעצרת לעולם ושהמוח הוא דינאמי, פלסטי וניתן לעיצוב ולשכלול מתמיד. אחת הסטיגמות הידועות בעולם היא שהיהודים חכמים ובעלי "מוח גדול". בואו נקח את הסטיגמות הללו ונהפוך אותם לעובדות. במהירות ובפיזיות יהיה לנו קשה להתמודד אל מול האירופאיים, אך במרכיבים הקוגניטיביים הדרושים במשחק נוכל לעמוד מולם.

אחד המרכיבים הקוגניטיביים עליו חשוב מאוד לעבוד, הוא "תכנון מראש". קרויף אמר: " לעיתים מתבלבלים בין מהירות לבין ראיית הנולד. כשאני מתחיל לרוץ לפני כולם, נראה שאני מהיר יותר ". קרויף למעשה מסכם תורה שלמה על רגל אחת. תחשבו על הפעולות שלכם לפני שאתם מבצעים אותן, ויחשבו שאתם מהירים יותר. תוכלו לשחרר את הכדור מהר יותר מהרגל. תוכלו להפוך את המשחק לקצבי יותר. השחקן הישראלי מחזיק את הכדור בממוצע שנייה וחצי יותר מיריבו האירופאי. למה ? התשובה פשוטה מאוד. הם יודעים מה תהיה פעולתם הבאה עוד לפני שהם מקבלים את הכדור לרגל.

כאשר יחליטו בהתאחדות לכדורגל לבנות תוכנית ארוכת טווח, כולי תקווה שלא יקחו מודל אירופאי ויעשו קופי-פייסט, אלא ינסו להפעיל תהליכי חשיבה, להבין מהם הייתרונות של הכדורגלן הישראלי וכיצד יוכלו לנצל את הייתרונות הללו.

המלצתי להתאחדות ולגורמים המקצועיים במחלקות הנוער, תתחילו לפתח שחקנים חושבים, שחקנים שיודעים לקבל החלטות טובות, שחקנים שיודעים לפתור סיטואציות שנתקלו בהן פעם ראשונה, שחקנים שיודעים מהי פעולתם הבאה עוד לפני שמקבלים את הכדור אליהם לרגל. תעשו לי טובה, אל תייצרו רובוטים ו/או שחקנים שצריך להגיד להם מה לעשות במשחק ואיך לפתור סיטואציות מורכבות.

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page