top of page

המדע החדש של פיתוח כישרון: מבט קצר על המיאלין

לראשונה בעברית הספר הקטן של הכישרון: 52 טיפים לשיפור כישוריך, מאת דניאל קויל!

מה שתמצאו בספר זה הוא אוסף טיפים פשוטים ומעשיים לשיפור מיומנויות, שאספתי ישירות מן החממות בהן ביקרתי ומן המדענים החוקרים את הנושא. הטיפים הוכחו בשטח, הם בעלי גיבוי מדעי והחשוב מכל – תמציתיים. בסופו של דבר כולנו מנווטים בחיים עמוסים ומורכבים. הורה או מורה, ספורטאי או מאמן, אמן או יזם, כולנו רוצים לנצל באופן מיטבי את הזמן והאנרגיה שלנו. בפיתוח הכישרון שלנו אנחנו יכולים להפיק תועלת ממדריך למשתמש, משהו שינחה אותנו – עשו כך, לא כך. אנחנו יכולים להרוויח ממדריך מומחה שמונח בכיסנו. אנחנו יכולים להיעזר בספרון קטן.

חלק גדול מהמדע החדש של הכישרון עוסק במוח, ובאופן ספציפי בחומר הקרוי 'מיאלין'. אלה הדברים שחשוב לדעת עליו.

נספח 2 מהספר הקטן של הכישרון:מבט קצר על המיאלין

מיאלין הוא חומר בידוד. הוא עוטף את החיווט המוחי שלנו בדיוק כפי שסרט בידוד עוטף חוטי חשמל: הוא הופך את האותות שהם מעבירים למהירים יותר ומונע מהם לזלוג החוצה. במהלך כמאה השנים האחרונות, מדענים התייחסו למיאלין ולתאים הקשורים אליו כחסרי-פעילות, שכן הוא נראה כמבודד ולא היה נראה שהוא מגיב לדבר כלשהו.

רק שהמדענים הללו טעו. התברר שהמיאלין באמת מגיב – הוא מתפתח כתגובה לפעילות חשמלית - כלומר אימון. למעשה מחקרים מראים שהמיאלין מתפתח בהתאמה ישירה למספר השעות שהאדם מבלה באימון. זוהי מערכת פשוטה, וניתן לראות אותה באופן הבא: בכל פעם שאתה מבצע תרגול, המוח שלך מוסיף עוד שכבת מיאלין לחיווט הספציפי הקשור לפעילות שביצעת. ככל שאתה מתאמן יותר, אתה מרוויח יותר שכבות מיאלין, האותות החשמליים במעגלים המוחיים שלך נעים מהר יותר ובאופן מדויק יותר, ואתה רוכש יותר מיומנות.

"מה עושים אתלטים טובים כאשר הם מתאמנים?" שואל ד"ר ג'ורג' בארזוקיס, פרופ' לנוירולוגיה באוניברסיטת UCLA. "הם שולחים אותות מדויקים בנתיבים עצביים, ובכך הם מסמנים למוח להוסיף מיאלין בנתיבים הללו. בסופו של דבר, לאחר כל האימונים, הנתיבים העצביים שלהם הם כבלי תקשורת רבי-עוצמה – פס רחב אמתי, המעביר מידע במהירות האור. זה הדבר שהופך אותם לשונים משאר בני האדם".

הנה עוד כמה עובדות שכדאי לדעת:

  • פעילות היא חיונית. מיאלין לא מתפתח כאשר אתה חושב שאתה מתאמן. הוא צומח כאשר אתה מתאמן באמת – כאשר אתה שולח אותו חשמליים דרך הנתיבים העצביים שלך.

  • מיאלין עוטף – הוא לא מתקלף. כמו מכבש סלילה של כביש מהיר, ריבוד המיאלין פועל בכיוון אחד בלבד. כאשר מעגלי פעולה מצופים בבידוד, אי-אפשר להסיר את הבידוד הזה (אלא כתוצאה של הזדקנות או מחלה). לכן קשה מאוד לשנות הרגלים (ראו טיפ 4 4: פתח גישת צוארון כחול)

  • ניתן להוסיף מיאלין במהלך החיים. הוא מצטבר בסדרה של גלים, במהלך הילדות, ויוצר תקופות למידה קריטיות. הכמות הגדולה ביותר של מיאלין מגיעה לשיאה סביב גיל חמישים, אך מערכת המיאלין ממשיכה לפעול גם בגיל מבוגר יותר, ובזכותה אנחנו יכולים להמשיך וללמוד דברים חדשים כל עוד אנחנו חיים.

מחקרים קשרו בין תרגול לבין התפתחות המיאלין וביצועים משופרים בתחומים מגוונים כמו קריאה, אוצר מילים, מוזיקה וספורט. המחקר נמצא עדיין בשלביו המוקדמים אבל הוא כבר מאיים לשכתב את הפתגם הישן, "אימון יוצר שלמות". אימון אינו יוצר שלמות. אימון יוצר מיאלין, ומיאלין יוצר שלמות.

Futsal ● Magic Skills and Tricks

Myelin, the brain's high-speed upgrade

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page